van San Francisco naar New York, Juni 2016

van Gillette naar Custer

Vanmorgen eerst ontbeten in het hotel, hele slappe koffie, maar wel lekkere eitjes met bacon en toast. Daarna naar de Starbucks een lekkere cappuccino gehaald en toen op weg. Gillette is een energy stad (noemt zichzelf energy capitol of the nation) olie, gas en kolen. Veel werklui in het hotel, het hotel lag aan de trein met alleen maar wagons met kolen.
Via een mooie route naar Devils tower gereden, apart gezicht ineens zo een kolom in een relatief vlak landschap. Vervolgens zijn we south dakota ingekomen. Daarna doorgereden door black hills national park / custer state park naar het Grazy Horse memorial. Daar wordt een indiaan op een paard uitgehouwen in de bergen, een man had een droom om hier een memorial te maken voor een bepaalde indianen stam. Hij is hier in 1940 begonnen met verzoeken en vergunningen en in 1948 daadwerkelijk zelf begonnen met hakken, inmiddels is hij overleden, maar zijn 10 ! kinderen hebben het overgenomen. Alles wordt betaald door entree gelden en giften er zit geen geld van de overheid bij. Uiteraard wel behoorlijk commercieel, veel indianen spulletjes, wij hebben een sticker voor op de pick-up gekocht. Grappig om te zien. Daarna doorgereden naar Custer, waar we vannacht overnachten in het Rocket Hotel, bij Brenda en Don, God Bless, staat overal achter... En natuurlijk een holy bible. De hotelkamer ziet er prima uit, schoon, beetje jaren 50 stijl.

marian

misschien kan je nog iets opsteken van de bijbel.

grapje doei marian